close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

הפרוכת של הרב אשר מזרחי- עם הצהרת בלפור

מערכת שורשכ תמוז, תשפא30/06/2021

סיפורה המופלא של הפרוכת עם הצהרת בלפור עליה שרקם הפייטן המפורסם אשר מזרחי... וחזרה להעליב אחרי שנים של נדודים...

תגיות:
צילום: יעקב אסל
מאת הנכד, יעקב אסל.

סבא שלי, ר' אשר מזרחי ז"ל היה פייטן וחזן, היה גם מלחין ומשורר, שוחט ורוקם. היום שמו ידוע לכל, כמחבר הפיוטים "חביבי" ו"ביתי צאי" ועוד ועוד....

בשנות העשרים הייתה לו חנות ריקמה קטנה בעיר העתיקה. בשנת 1912 נסע לתוניסיה בה עשה חיל. אבל הוא התגעגע לירושלים, וחיפש סיבה לעזוב את תוניס. בשנת 1917 הוכרזה "הצהרת בלפור" שהבטיחה בית ללאום היהודי בארץ ישראל. זו הייתה סיבה טובה לחזור לארץ. ב-1919 משפחת מזרחי, רחל ואשר וארבעת ילדיהם חוזרים לארץ, לימין משה לבית של סבא-רבא שלי ר' יצחק צחוקה ז"ל. אימא שלי שרה אסל ז"ל (מזרחי)
מספרת שמישהו הזמיו מסבא פרוכת. סבא החליט לרקום עליה את "הצהרת בלפור" הקרובה לליבו. לא ידוע לאן נחתה הפרוכת. ידוע שבאחד מבתי הכנסת בעיר העתיקה. אחרי מלחמת ששת הימים חרשנו עם אימא את בתי הכנסת אך לשווא. בשנה שעברה סיפרה אחיינית של אחותי רחל הלומדת באוניברסיטה אמנות יהודית שהמרצה שלה סיפרה על הפרוכת. המידע מגיעה אלי ואני נרתם במרץ לאחר הגילוי. קצת מאוחר, הפרוכת נמכרה במכירה פומבית.

שלשום, אני כרגיל משוטט ברשת ומגלה שצריכה להתקיים בחברת "קדם למכירות פומביות" לשאלתי - מה קרה ?

הקונה הקודם לא עמד בהתחייבויותיו. יחד עם רעייתי התייצבנו אתמול באולם המכירות. במכירה השתתפו כ- 400 איש דרך הטלפון, האינטרנט בשידור חי ובאולם. הפרוכת ועליה רקומה "הצהרת בלפור" חזרה אלי !

אימא וסבא מחייכים למעלה.
הם עזרו לי בחיפושי.?
הפרוכת ??

הוסף תגובה
צילום: יעקב אסל
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה